Izhodišče raziskave je, da po liberalizaciji trga učbenikov v osemdesetih letih Slovenija na tem področju ni uspela vzpostaviti dovolj učinkovite tržne regulative, zato so se po koncu devetdesetih letih številni učbeniški založniki znašli v resnih finančnih težavah, ki zahtevajo spremembo pravil igre na učbeniške trgu.
Raziskava bo v prvi fazi ugotovila, na kakšen način je v nekaterih državah-članicah EU urejeno izdajanje učbenikov, v drugi pa bo analizirala stanje v Sloveniji. Raziskava bo preverila hipotezo, da majhnost trga sama po sebi ne more biti razlog za ukinitev konkurence na področju zalaganja učbeniške literarure, pri čemer bo še posebej vzela pod drobnogled dejstvo, da elektronsko založništvo in nove tiskarske tehnologije na tem področju odpirajo številne nove možnosti. Raziskava bo pokazala, da konkurenca na trgu učbenikov v razvitih državah ni le najučinkovitejši način za doseganje optimalne cene in kvalitete učbenikov, ampak da lahko prispeva tudi k demokratičnosti učnega procesa.V svojem zaključnem delu bo raziskava skušala predlagati ustrezne mehanizme za regulacijo učbeniškega trga, ki bi bili prilagojeni slovenskim razmeram.
Rezultati raziskave bodo pripomgli k natančnejšemu razumevanju načina, na katerega se reproducira znanje skozi šolski aparat na eni, in k boljšemu poznavanju komunikacijskega kroga učbenika na drugi strani. Eden od ciljev raziskave je, da prispeva k širitvi metodološkega inštrumentarija na obeh področjih.
Rezultati raziskave bodo uporabni tako za državne organe kot za založnike učbenikov, saj bodo na njihovi podlagi lahko na novo določili regulatorje trga učbenikov in s tem dokončno uredili to potencialno visoko konfliktno področje. S tem želi raziskava prispevati k boljšemu načinu delovanja izobraževalnega sistema in k nastanku uporabniku bolj prijaznega informacijsko-izobraževalnega sistema, ki bo omogočal bolj učinkoivt pretok znanja kot doslej. Hkrati bodo rezultati raziskave podrobneje osvetlili način delovanja izobraževalnega trga v razmeroma majhni jezikovni skupnosti, zato bodo zanimivi za vse podobne države v Evropi.
Sekcija za založništvo pri Gospodarski zbornici bo z raziskavo pridobila natančne podatke o stanju učbeniškega založništva v Evropski uniji, na podlagi katerih bodo založniki lažje uredili svoje medsebojne odnose, ter ocenili svojo učinkovitost in kompetitivnost v primerjavi z drugimi založniki v EU. Ker se bo razskava ukvarjala tudi z vlogo in ekonomiko elektronskega založništva v izobraževalnih sistemih razviti držav EU, bo s tem članom sekcije za založništvo olajšala odločanje o vlaganjih v tovrstno nadgradnjo njihove osnovne dejavnosti.
Poleg neposredne uporabnosti za sofinacerje in za državne organe bo raziskava uporabna za vse, ki se bodo ukvarjali z primerjalnimi analizami šolskih sistemov, in z analizo načina porabe knjige v Sloveniji. Njene posamezne izlsedke bomo lahko dolgoročno periodično preverjali pri raziskavi Knjiga in bralci.
Triletna aplikativna raziskava, nosilec dr.Miha Kovač, docent na oddelku za bibliotekarstvo FF ULJ.
2002 – 2003